lauantai 3. marraskuuta 2018

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen

Alkaa olemaan ope-opintoni jo loppusuoralla. TKI-raportti palautettu, esitelty ja hyväksytty ja viimeiset tehtävätkin alkavat olemaan jo nipussa. Vielä kun muistaisin, että onko jotain vielä unohtunut. Ehkä pitää kaikki käydä vielä kertaalleen läpi.

Niin, se TKI-raportti. Jännä lyhenne, mutta se tarkoittaa Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista. Raportti on ikään kuin opinnäytetyö, mutta ei ihan yhtä suuritöinen. Iso haaste sitä kirjoitettaessa olikin koittaa pitää se järjellisen mittaisena ja estää sitä leviämästä maailmoja syleilevän laajaksi.

Minun aiheeni oli pelillistäminen ammatillisessa tietotekniikkaopetuksessa. Lähestyin aihetta käsittelemällä pelillisyyttä teoreettisesta näkökulmasta - niin itse käsitettä, kuin sen erilaisia sovelluksia erilaisissa ympäristöissä. Tämän jälkeen esittelin muutamia erilaisia pelillisiä ratkaisuja joita olin opetustyössä käyttänyt apuvälineenä, sekä vielä lopuksi omaa pohdintaa aiheesta ja sen tulevaisuudesta.

Alla olevasta linkistä pääset lukemaan tuon raporttini. Muistutan, että se ei ole mikään kaiken kattava. Jos haluat tosissasi perehtyä pelillisyyteen ilmiönä, niin suosittelen tutustumaan lähdeluettelossa listattuun aineistoon. Osa niistä on vapaasti verkossa saatavilla, ja joihinkin on pääsy Helsingin Yliopiston kirjaston tunnuksilla heidän yhteistyöverkostonsa kautta.

TKI-raportti

En tässä ala pohdiskelemaan sen enempää pelillisyyttä ja sen tulevaisuutta, kun olen tuon pohdinnan tehnyt jo tuolla raportissani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähipäivät takana ja muuta tilannekatsausta

Nao-robotti, joka sattumalta oli koulussa poikkeamassa. Hiljainen kaveri. Tuijotti vaan jos sitä yritti tervehtiä. Aloitin syksyll...